Bel direct: 074 - 266 49 89

Wat is Claudicatio Intermittens / etalagebenen?

Etalagebenen uit zich in krampende pijn in de benen tijdens het lopen. Na een bepaalde afstand gelopen te hebben, moeten ‘claudicanten’ stoppen met lopen omdat zij pijn in de benen krijgen. Deze pijn wordt veroorzaakt door zuurstoftekort in de spieren. Dit tekort komt door een vernauwing in de beenslagader, waardoor er te weinig zuurstofrijk bloed bij de spier terecht komt. Door enige tijd (minuten) te wachten, zakt de pijn en kan de patiënt weer verder lopen, waarna weer klachten optreden.

Veel mensen verbloemen de klachten door net te doen alsof ze etalages aan het bekijken zijn, vandaar de term ‘etalagebenen’.

Etalagebenen wordt veroorzaakt door slagaderverkalking. Slagaderverkalking komt bij alle mensen voor naarmate men ouder wordt. Er zijn wel een aantal factoren waardoor dit proces wordt versneld. Roken en een ongezonde leefstijl zijn de grootste risicofactoren voor het ontwikkelen van slagaderverkalking. Door veel te bewegen en gezonder te leven kan de patiënt zelf een positieve invloed uitoefenen op de klachten.

Behandeling etalagebenen: looptherapie

De eerste keus voor de behandeling bij patiënten met etalagebenen is looptherapie. Door middel van looptraining op een loopband probeert u zo lang mogelijk te blijven lopen tot dat u niet meer verder kunt. Op deze manier kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden.

Als deze looptherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt uitgevoerd zijn de resultaten aanzienlijk beter. Daarnaast wordt ook uw uithoudingsvermogen en looppatroon verbeterd.

Een verder bijkomend voordeel is dat de fysiotherapeut ook aandacht kan besteden aan de leefstijlveranderingen die nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen en het verkregen resultaat te behouden. U kunt hierbij denken aan stoppen met roken, gezond eten en het ontwikkelen van een actieve levensstijl.

Vergoeding looptherapie bij etalagebenen.